Pensioenadviseur Robin Wulfers vertelt over pensioencommunicatie
In februari hebben wij onze nieuwe dienstverlening rondom pensioencommunicatie al eens uitgelicht. Onze pensioenadviseurs Robin Wulfers en Sander Sanders hebben de afgelopen twee maanden veel werknemers en werkgevers gesproken. Nu de eerste gesprekken zijn geweest, zijn wij benieuwd hoe deze gesprekken zijn gegaan en wat de werkgevers en werknemers ervan vonden. Daarom interviewden wij onze pensioenadviseur Robin. Het interview leest u hieronder.
Waarom is pensioencommunicatie belangrijk?
Robin: “Pensioen is een lastig thema voor werknemers. Werknemers weten dat het belangrijk is, maar het is ook een ‘ver van hun bed show’. Het leeft niet bij werknemers, terwijl het juist zo ontzettend belangrijk is! Vaak wordt gedacht dat het, als het zover is, wel goed komt, maar het kan ook zijn dat dit niet zo is. Zo kan de werknemer er te laat achter komen dat de pensioenuitkering te laag is ten opzichte van zijn of haar uitgaven. Om onaangename verrassingen te voorkomen, is het goed om samen met een adviseur naar het pensioen te kijken. Het is namelijk voor velen lastig om zelf vooruit te kijken en de toekomstige financiële situatie te overzien. Daarnaast is pensioencommunicatie een belangrijke arbeidsvoorwaarde en voldoet de werkgever hiermee aan haar zorgplicht.”
Wat is Felixx.® pensioencommunicatie eigenlijk?
Robin: “Felixx.® pensioencommunicatie begint met een werknemerspresentatie om de uitgangspunten van de pensioenregelingen aan de werknemers te vertellen. Hiervoor richten wij een online website in waarop up-to-date informatie over de pensioenregelingen 24/7 beschikbaar wordt gesteld. Dit wordt ook wel het online startpunt genoemd. Aanvullend kunnen er 1-op-1 gesprekken worden ingepland voor werknemers die graag meer inzicht willen in hun persoonlijke situatie. Het is dus een zeer unieke communicatieformule om zowel de werkgever als de werknemer meer inzicht te geven in de pensioenregeling.”
Hoe ziet een werknemerspresentatie eruit?
Robin: “De aanleiding van een werknemerspresentatie is meestal een nieuwe pensioenregeling, een verlenging van de pensioenregeling of een gewenst extra moment om de werknemers te informeren. Wat is een goed moment? Bijvoorbeeld als er veel nieuwe werknemers in dienst zijn getreden. De presentatie gaat over de lopende pensioenregeling. Er wordt uitgelegd wat er is geregeld voor het pensioen en de mogelijke keuzes voor de werknemers worden duidelijk toegelicht. Denk hierbij aan: beleggingskeuzes, bijsparen en/of aanvullend partnerpensioen. Daarnaast wordt het online startpunt toegelicht. Het is een interactieve presentatie dus er mogen tussendoor altijd vragen worden gesteld. Dat vinden wij zelfs erg leuk!”
Wat houdt het online startpunt in?
Robin: “In het online startpunt kan de werknemer de informatie nalezen die is verteld tijdens de werknemerspresentatie. Bijvoorbeeld de keuzes die de werknemer kan maken, worden nog eens toegelicht. Daarnaast kan de werknemer ook zijn/haar eigen pensioensituatie bekijken door in het online startpunt zijn/haar eigen gegevens van www.mijnpensioenoverzicht.nl te uploaden. Hierdoor hebben de werknemers overzicht in wat er voor hen geregeld is. Bent u benieuwd naar het online startpunt? Op demo.felixxgroep.nl ziet u hoe het online startpunt eruit kan ziet.”
Waarom een 1-op-1 gesprek?
Robin: “De 1-op-1 gesprekken zijn er voornamelijk om de werknemers inzicht te geven in de eigen pensioensituatie. In een algemene werknemerspresentatie is het niet prettig om over de eigen pensioensituatie te beginnen, terwijl werknemers daar juist geïnteresseerd in zijn. De financiële situatie van de werknemer is natuurlijk privé en wij merken dat werknemers daar in de presentatie niet over willen beginnen. In een 1-op-1 gesprek wordt op een leuke manier verder inzicht gegeven in de financiële situatie na de gewenste pensioendatum. Er wordt bijvoorbeeld besproken wat langer werken oplevert, wat de maandelijkse inkomsten zijn als er eerder wordt gestopt met werken of hoe een mogelijk pensioentekort opgelost kan worden. Dit doen we aan de hand van de rekentool in het online startpunt. Er kunnen persoonlijke vragen worden gesteld waarmee de zorgen van de werknemer worden weggenomen. Na het gesprek krijgt de werknemer een verslag van het gesprek per e-mail, zodat alles nog eens rustig kan worden nagelezen.”
Op wat voor moment is een 1-op-1 gesprek wenselijk?
Robin: “Wanneer een werknemer in dienst komt, uit dienst gaat of vlak voor de pensioendatum. Daarnaast zijn er belangrijke levensgebeurtenissen. Op deze momenten kan een gesprek ook prettig zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn bij een nieuwe partner, trouwen, samenwonen, scheiden of bij het krijgen van kinderen. Dit zijn allemaal gebeurtenissen waardoor de financiële situatie kan gaan veranderen. En… Natuurlijk naar aanleiding van een werknemerspresentatie.”
Hoe wordt er gereageerd door werknemers op de 1-op-1 gesprekken?
Robin: “Wij krijgen veel positieve reacties. Werknemers gaan er vaak heel nuchter in en zeggen aan het begin van het gesprek dat zij niet veel weten over pensioen. Een werknemer hoeft zich voor het gesprek niet voor te bereiden. Meestal komen de vragen wel tijdens het gesprek. Achteraf zijn werknemers vaak verbaasd dat er zo veel mogelijk is met het pensioen. Wat wij ook veel horen is dat het fijn is dat de werkgever deze vorm van pensioencommunicatie heeft aangeboden. De zorgen van de werknemer worden op deze manier weggenomen. Op basis van 43 evaluaties hebben wij een score van 4,7 uit 5,0 gekregen van de werknemers die een gesprek hebben gehad. Daar zijn wij natuurlijk erg trots op!”
Heb je nog een bijzondere reactie gehad tijdens een 1-op-1 gesprek?
Robin: “Afgelopen maandag had ik een gesprek met een dame die tegen de pensioenleeftijd aan zit. Zij ging met zorgen het gesprek in omdat ze niet wist hoe het precies voor haar was geregeld. Uit het gesprek en via de rekentool kwam naar voren dat haar situatie juist goed was geregeld. Aan het einde van het gesprek ging ze haar pensioen met een vrolijk en goed gevoel tegemoet. Ze was erg blij met het verhelderende gesprek. Niemand wil tenslotte wakker liggen van financiële zorgen.”
Kosteloos 1-op-1 gesprek voor uw bedrijf?
Bent u werkgever of hr-manager en nieuwsgierig naar onze dienstverlening rondom pensioencommunicatie? Wij plannen graag kosteloos een eerste 1-op-1 gesprek met u in! Klik hier om een kosteloos gesprek aan te vragen. Heeft u nog vragen over pensioencommunicatie of een ander thema? Dan kunt u contact met ons opnemen via info@felixxgroep.nl. U kunt ons ook bereiken op het algemene telefoonnummer 085-083 10 00. Wij zijn u graag van dienst.