Als één van uw werknemers gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt, kan dit financiële gevolgen hebben voor uw organisatie. De WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) regelt het inkomen van de werknemers die door arbeidsongeschiktheid minder of niet meer kunnen werken. De eerste twee jaar wordt het loon doorbetaald door de werkgever. Na twee jaar stoppen de loonbetalingen en komt de werknemer in de WIA terecht. Aan de hand van de wet WIA wordt bepaald of er recht is op een uitkering.
De wet WIA maakt onderscheid op basis van de mate van arbeidsongeschiktheid.
De hoogte van de WIA-uitkering is geen vast bedrag en is afhankelijk van de hoogte van het laatst verdiende salaris, de mate van arbeidsongeschiktheid en de mate van het benutten van de restverdiencapaciteit.
Wanneer een werknemer minder dan 35% arbeidsongeschikt is, heeft de werknemer geen recht op een WIA-uitkering. Het inkomen kan daarentegen wel dalen vanwege gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. De WIA 35 min verzekering vult een aantal jaar het inkomen van de werknemer (gedeeltelijk) aan. Een andere naam voor deze verzekering is WIA-bodemverzekering.
De WIA Excedent verzekering is bedoeld voor werknemers die voor 80% tot 100% arbeidsongeschikt zijn. De IVA-uitkering die de werknemer dan krijgt, is 75% van het laatst verdiende salaris, gemaximeerd tot het maximum dagloon. Als een werknemer meer verdient, dan is het inkomen boven het maximum dagloon niet verzekerd. Met een WIA Excedent verzekering kunt u dit inkomen voor uw werknemers (gedeeltelijk) verzekeren.
Met de WIA Vaste Aanvulling verzekering regelt de werkgever dat een arbeidsongeschikte werknemer, die in de WIA terecht is gekomen, een maandelijks vaste uitkering ontvangt. Deze uitkering komt bovenop de WIA-uitkering. Dit vaste bedrag is een percentage van het laatst verdiende salaris (tot een maximum van € 200.000,00). Er kan gekozen worden om 10%, 15% of 20% van het laatst verdiende salaris te verzekeren. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van het arbeidsongeschiktheidspercentage (AO%).
Neem dan vrijblijvend contact met ons op door in het onderstaande formulier uw contactgegevens in te vullen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen via info@felixxgroep.nl of 085-083 10 00.
Wij ondersteunen u en uw werknemers op het gebied van verzuimpreventie, verzuimbeheer, verzuimmanagement, verzuimbegeleiding, veiligheid, re-integratie en alle wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Wet verbetering poortwachter (Wvp) en de Arbowet.
Wij bieden u drie verschillende arbodienstpakketten. Wat levert dit u op? U krijgt optimaal grip op het verzuim binnen uw organisatie en maatwerk arbodienstverlening toegespitst op uw organisatie. Daarnaast heeft u altijd één vaste contactpersoon en direct inzicht in uw verzuimcijfers.