Een mobiele telefoon op de werkvloer verbieden, mag dat?
Een mobiele telefoon is tegenwoordig niet meer weg te denken op de werkvloer. Dit kan voor u als werkgever storend zijn. Maar heeft u als werkgever het recht om de mobiele telefoon van uw werknemer te verbieden op de werkvloer?

Is een mobiele telefoon werkgerelateerd?
Om het gebruik van een mobiele telefoons kunnen we niet meer heen, overal gebeurt het. Op straat, in het verkeer en ook op de werkvloer. In sommige situaties is het verboden, zoals in het verkeer, maar in andere gevallen is het prima om te doen. Toch wordt het door werkgevers soms als zeer onwenselijk ervaren als bijvoorbeeld uw werknemer constant op zijn telefoon zit.
Uw werknemer komt niet sociaal over
Het kan overkomen als uw werknemer geen interesse heeft in het werk
Toch is het lastig hier iets van te zeggen, omdat je in veel gevallen niet weet wat uw werknemers aan het doen is. Op de werkvloer speelt dit misschien wel meer dan ergens anders. Wanneer werknemers veel op hun telefoon bezig zijn, kan dat natuurlijk net zo goed werkgerelateerd zijn. Maar ook kan het iets zijn wat juist een privé aangelegenheid is. Kortom, voor veel werkgevers een behoorlijk dilemma. Hoe je hier als werkgever mee omgaat? Lees snel verder.
Vertrouwen in uw werknemers is de basis
Nu er meer hybride en remote gewerkt wordt, zult u als werkgever meer dan ooit moeten vertrouwen op de motivatie en discipline van uw werknemers. Het is in veel gevallen zelfs een must om als leidinggevende uw werknemers van een telefoon te voorzien. Maar vergist u hier als werkgever niet in. Dit hoeft echt niet altijd een luxe smartphone te zijn. Het gaat erom dat uw werknemers kunnen bellen en mailen wanneer u dit van ze verwacht. Een sim only met een ouder toestel is ook prima. Dit is daarnaast in veel gevallen een voordeligere keuze en tevens duurzamer. Dus wanneer u als werkgever van uw werknemer vraagt dat ze bereikbaar zijn, dan moet u ze hier in faciliteren. Maar dit hoeven dus geen erg luxe opties te zijn.
Stel duidelijke regels op
Daarnaast kunt u als werkgever best duidelijke regels op de werkvloer hebben over het telefoongebruik. Het hangt hierbij wel af van de aard van het werk.
Wanneer het een dienstverlenend beroep is of een winkel, dan kan het klanten zeer afschrikken wanneer uw werknemer alleen maar op hun telefoon bezig is.
Hebt u echter een bedrijf met accountmanagers of social media marketeers? Dan zullen andere regels effectiever zijn.
Allereerst mag het natuurlijk nooit ten koste gaan van de veiligheid, dus telefoongebruik bij buschauffeurs is een no go. Maar ook mag u als werkgever aangeven dat het niet ten koste moet gaan van de productiviteit. Dus een werknemer aanspreken wanneer hij disproportioneel lang afgeleid is, is gewoon mogelijk. Uiteraard is het wel verstandig dit altijd in een vragende vorm te doen, en niet te directief.
Vragen?
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via info@felixxwerkt.nl of 085-083 10 00.