Overgangsperiode nieuwe Arbowet eindigt op 1 juli 2018
Bent u er al helemaal klaar voor?
Als werkgever heeft u een jaar de tijd gekregen om de preventie en de arbozorg in uw onderneming goed te regelen. Een en ander conform de nieuwe Arbowet die op 1 juli 2017 van kracht is geworden. Omdat we nog slechts enkele maanden van 1 juli 2018 verwijderd zijn is het belangrijk om te kijken of u inmiddels voldoet aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de wijzigingen in de Arbowet.
Voorkom boetes
Na de eerder genoemde datum van 1 juli 2018 zal de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid toezien op de naleving hiervan. Voorkom onnodige boetes door op tijd te controleren of u aan alle wettelijke verplichtingen voldoet.
De Arbowet vraagt op drie vlakken uw aandacht
Er zijn drie gebieden waarover alle verplichtingen zich verdelen:
- Basiscontract: Het basiscontract stelt minimumeisen aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers.
- Bedrijfsarts: Preventie staat centraal in de nieuwe Arbowet en de bedrijfsarts moet de werkgever adviseren over het toepassen van preventieve maatregelen voor gezond en veilig werken van de werknemers.
- Preventiemedewerker: Elk bedrijf met meer dan 25 medewerkers dient een preventiemedewerker aan te wijzen. Deze dient naast de ‘gewone’ functie ook ongevallen en verzuim helpen te voorkomen.
Kunt u alle vragen met ‘JA’ beantwoorden?
Wanneer het antwoord op alle onderstaande vragen een volmondig ‘JA’ is dan bent u klaar en voldoet u aan alle wettelijke verplichtingen met betrekking tot de wijzigingen uit de Arbowet.
Basiscontract:
- Heeft u al een Basiscontract afgesloten?
- Staat in het Basiscontract beschreven bij welke taken u zich laat ondersteunen?
- Is er vastgelegd hoe de Arbodienstverlener omgaat met privacygevoelige gegevens?
- Is het duidelijk hoe uw medewerkers toegang hebben tot de bedrijfsarts?
- Is de klachtenprocedure van de Arbodienstverlener u bekend?
- Is het duidelijk hoe uw medewerkers een second opinion kunnen aanvragen bij de bedrijfsarts?
- Is het u bekend dat de bedrijfsarts verplicht is om beroepsziekten te melden?
Bedrijfsarts:
- Wijst u uw medewerkers al actief op het spreekuur van de bedrijfsarts?
- Heeft de bedrijfsarts vrij toegang tot uw werkplekken wanneer dit nodig is?
- Biedt u de preventiemedewerker voldoende mogelijkheden tot samenwerking met de bedrijfsarts?
Preventiemedewerker:
- Heeft u een duidelijke beschrijving van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de preventiemedewerkers opgesteld?
- Heeft uw personeelsvertegenwoordiging of OR hiermee ingestemd?
- Heeft u uw preventiemedewerker bij alle medewerkers bekend gemaakt?
Wanneer u toch nog op één of meerdere vragen “nee” heeft geantwoord
Wanneer u één of meerdere vragen met ‘NEE” heeft moeten beantwoorden dan heeft u nog iets te doen vóór 1 juli. Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!