Help! Calamiteitenverlof… Hoe werkt het?

Help! Calamiteitenverlof… Hoe werkt het?

Werknemers hebben recht op calamiteitenverlof of kortdurend verzuimverlof bij onvoorziene of zeer bijzondere, persoonlijke omstandigheden. Het verlof kan van een paar uur tot een paar dagen duren. Dit is afhankelijk van de situatie. De duur van het calamiteitenverlof wordt bepaald op basis van billijkheid en wordt vastgelegd in overleg met de werknemer. De werkgever betaalt het salaris door tijdens het verlof. Wij hebben voor u een aantal regels onder elkaar gezet.

Calamiteitenverlof

Wat u van uw werknemer kunt verwachten

De werknemer is verplicht om het calamiteitenverlof te melden. De opname van het verlof moet waar mogelijk vooraf worden aangevraagd en de reden van het verlof moet worden genoemd. Bij bijvoorbeeld een ziekenhuisopname moet de werknemer het verlof melden zodra de werknemer hiertoe in staat is. De werkgever mag achteraf vragen om bewijsvoering.

Wanneer uw werknemer recht heeft op calamiteitenverlof

Dit staat beschreven in de wet. Uw werknemers hebben recht op calamiteitenverlof in geval van de volgende gevallen:

  • Onvoorziene omstandigheden (voorbeeld: als het huis van de werknemer in brand staat).
  • Onvoorziene persoonlijke omstandigheden (voorbeeld: ziekenhuisopname, bevalling van de eigen partner, overlijden van een huisgenoot of naaste familie).
  • Een verplichting waarvan de vervulling niet in de vrije tijd kan plaatsvinden (voorbeeld: verschijnen in de rechtbank).
  • De uitoefening van het actief kiesrecht (voorbeeld: tijdens lokale of landelijke verkiezingen).

Leg zaken vast in een personeelsreglement

Calamiteitenverlof is niet hetzelfde als buitengewoon verlof of zorgverlof. Verlof voor een huwelijk of verhuizing vallen bijvoorbeeld niet onder calamiteitenverlof. Dit soort zaken worden veelal geschaard onder buitengewoon verlof. Hierover is wettelijk niets bepaald. Het is wel belangrijk om dit soort zaken vast te leggen in een personeelsreglement. Natuurlijk kunnen wij u helpen bij het opstellen van een personeelsreglement.

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact met ons op via info@felixxgroep.nl. U kunt ons ook bereiken op ons algemene telefoonnummer 035-698 27 10. Wij zijn u graag van dienst.

Pien Hengeveld

Pien Hengeveld

Hr-adviseur
pien@felixxgroep.nl

Na haar studie rechten is Pien gestart met haar eigen Employee Journey. Ze is gestart als adviseur op het gebied... Lees verder



Bent u al bekend met ons salarisadministratiepakket?

Felixx.® loon is een speciaal ingerichte versie van de salarisadministratie-applicatie van Nmbrs. U blijft met Felixx.® loon zelf in controle, terwijl u meer tijd over heeft voor de ontwikkeling van uw nieuwe en bestaande werknemers. Dat voor maar  5,31 per werknemer per maand!