Beoordelen: Zo voert u een beoordelingsgesprek

Beoordelen: Zo voert u een beoordelingsgesprek

Het einde van het jaar is weer in zicht en bij veel bedrijven staan de beoordelingsgesprekken op de planning. Het is misschien niet uw favoriete onderdeel, want hoe voert u eigenlijk zo’n gesprek goed? In dit artikel leest u het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek en vindt u vijf tips voor het voeren van een beoordelingsgesprek.

Beoordelingsgesprek voeren

Het verschil tussen een functionerings- en beoordelingsgesprek

Een functioneringsgesprek is een moment waarop u samen met de werknemer de stand van zaken opmaakt over het functioneren en de vorderingen van de werknemer. In een beoordelingsgesprek geeft u als werkgever een eindoordeel over de functievervulling van de werknemer. Hieronder volgen nog meer verschillen.

  • Een functioneringsgesprek is toekomst- en actiegericht en een beoordelingsgesprek is een terugblik.
  • Een functioneringsgesprek vindt minimaal één keer per jaar plaats en een beoordelingsgesprek is één keer per jaar.
  • In het geval van een functioneringsgesprek heeft de leidinggevende een coachende rol en maakt u met uw werknemer tweezijdige afspraken. In het geval van een beoordelingsgesprek maakt de werkgever de afspraken eenzijdig en geeft de leidinggevende een oordeel.
  • Een functioneringsgesprek kent geen rechtspositionele gevolgen en een beoordelingsgesprek kan consequenties voor de beloning hebben.

Vijf tips voor het voeren van een beoordelingsgesprek

Tijdens het beoordelingsgesprek geeft u uw oordeel en waardering over het functioneren van uw werknemer. Daardoor weet de werknemer wat goed gaat en wat er beter kan. Het beoordelingsgesprek is het derde en laatste gesprek in de cyclus plannen, functioneren en beoordelen en vormt de basis voor de beloningsronde. Wij hebben vijf tips voor het voeren van een beoordelingsgesprek voor u onder elkaar gezet.

  • 1. Geef per resultaatafspraak aan of deze is gerealiseerd en geef per competentie aan of de werknemer deze beheerst.
  • 2. Spreek uw waardering uit over dat wat goed gaat.
  • 3. Maak met opbouwende kritiek duidelijk wat er niet goed gaat en geef aan hoe het anders of beter kan.
  • 4. Geef de werknemer ruimte om te reageren en vragen te stellen en bespreek samen de mogelijkheden om te verbeteren en te ontwikkelen.
  • 5. Geef een samenvattend eindoordeel over het geheel van functioneren. Ga hierbij uit van de trend in de afzonderlijke beoordelingen.

24/7 betrouwbare antwoorden op hr-vraagstukken

Felixx.® hr-kennisbank (software van: XpertHR) biedt 24/7 betrouwbare antwoorden op al uw hr-vraagstukken. Voor een vast bedrag van 25,05 per maand (tarief 2021) kunt u onbeperkt gebruik maken van de kennis, voorbeelddocumenten, instructievideo’s, checklists en infographics die u terugvindt in de online kennisbank. U heeft binnen no-time toegang tot de antwoorden op al uw hr-vraagstukken. Meer informatie over de Felixx.® hr-kennisbank vindt u hier.

Heeft u interesse?

Neem dan contact met ons op via info@felixxgroep.nl. U kunt ons ook bereiken op ons algemene telefoonnummer 085-083 10 00. Wij zijn u graag van dienst.

Ralph van Putten

Pensioen- & Arbeidsvoorwaardenadviseur
ralph.vanputten@felixxwerkt.nl

Ralph heeft de studies Nederlands recht en Organisatiewetenschappen behaald aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.... Lees verder